Handphone


Macro - Lumut
Pesan aku untuk orang yg tak pernah bercinta, jangan bercinta. bukan jangan lansung tapi tunggu masa yang sesuai. tunggu bila keadaan dah stabil dan kita dah mampu berkahwin. sebab bagi aku, itu antara matlamat percintaan. betul? kenapa aku pesan macam tu? kenapa aku cakap jangan bercinta sekarang?

Bila cakap pasal ni aku suka kaitkan dengan penggunaan handphone. mungkin metafora ni sesuai untuk kes aku jek so aku hapa pedulik. ini blog aku kan. macam handphone. masa kita takde handphone, kita teringin nak guna handphone sebab tengok kawan2 lain ada handphone. sedangkan masa tu kita takde la rasa tertekan sebab takde handphone, cuma rasa nak pakai sebab orang lain pakai jek. dan bila kita dah pakai handphone, kita rasa mudah dan seronok. alarm ada, leh save address, birthday kawan2 dan macam2 lagi. so bila handphone kita rosak atau hilang, mula la kita nak gelabah dan hidup jadi serabut. kita baru sedar kepentingan dan kegunaan handphone time ni sedangkan dulu kita tak kisah.

Sama macam cinta. kita tak tahu kepentingan dan keperluan bercinta sebenarnya. kalau tak percaya tanya orang yg tak pernah bercinta. mesti dia tak tahu kenapa orang bercinta. macam mana perasaan dan keadaan bercinta. hanya orang yang pernah bercinta sahaja yg tahu. dan orang yang bercinta secara berpura2 tidak termasuk dalam kes ni. aku maksudkan orang yg bercinta secara ikhlas, jujur dan mendalam. dan apabila cinta itu hilang atau pergi, manusia2 ni akan mula tidak tenang dan serabut. ada jugak yg berjaya mengawal perkara ini dari jelas di pandangan orang lain dan ada jugak yg tak mampu berselindung. sebenarnya, kalau orang yg hilang cintanya ni dapat bersabar untuk satu tempoh, bergantung kepada sejauh mana perasaan terhadap pasangannya, dia akan survive. walaupun dia dah tahu amcam mana keadaan bercinta itu, dia akan boleh teruskan dengan hidupnya.

Macro - Red Blaze
So kembali kepada nasihat aku tadi. kepada yg tak pernah bercinta, jangan bercinta sekarang. bercinta bila kita dah mampu nak berkahwin, bila kita dah stabil dan kukuh. sebab pada masa ni, kita carik orang yg dirasakan sesuai, keluar sekali dua, nilai peribadi masing2, tanya kawan yg pakar(aku pun boleh) dan at last luahkan kat pasangan kita tu perasaan dan hasrat nak kahwin. dan lepas tu boleh sambung bercinta sebagai suami isteri. lagi best. pegang2 pun tak dosa. pahala lagi ada la hehe...nak cium kat mana2 pun boleh. dan kalau dah ada ikatan yg sah ni, kalau bergaduh pun takleh nak buat keputusan suka suki sebab dah kahwin. kalau still bercinta, pakwe pakai selipar pun leh mintak clash. bagi kes yg dah berkahwin, setiap masalah perlu dibincangkan. buang sifat budak2 dan mengada-ngada kalau berkaitan hal serius suami isteri. kalau suami nak kahwen lagi tu, kasik la. bukan luak pun hehehe...(silap2 jadik power lagi abg tuh hahahah!)

Tapi kepada orang yg sedang bercinta dan pernah bercinta, aku tak maksudkan kena berhenti. go on. kalau dah pernah broke up, clash atau putus hubungan, jadikan pengajaran. kita patut bersyukur sebab apa yg berlaku itu akan mengajar kita penjadi teman yg lebih baik untuk insan yg lebih baik yg bakal kita temui lepas ni. dan bagi yg masih baru putus hubungan, kuatkan hati. jangan main terkam jek mana2 yg lalu. ini aku tujukan kepada perempuan la. ingat, lelaki tahu bila perempuan paling lemah hatinya -> masa baru lepas putus cinta. so kalau ada yg datang, nilai betul2. cinta bukan benda main2 yg boleh kita pilih macam beli kopok lekor kat pasar malam.

p/s: cakap pasal target orang yg baru lepas break ni, aku pun buat camtu jugak huahuahua..dan rasa2 macam boleh dapat je nih. apa ntah nasihat aku tadi? dah lupa la..
 

 
                                                                                              Hit 
Counter